[Løst] Møntfod?

Skriv et emne her hvis du er i tvivl om noget eller har brug for hjælp eller har et forslag til noget.

Hvis du mener svaret ikke gavner andre kan du kontakte spilmestrene direkte via besked systemet.
En spilmester vil da prøve at besvare dit spørgsmål så hurtigt som muligt.

Inden du spørger om noget, så husk at tjek forumets OSS (Ofte Stillede Spørgsmål), som du finder i hoved(top)menuen i... ja, toppen af forumet :)
Forumregler
Skriv et emne her hvis du er i tvivl om noget eller har brug for hjælp eller har et forslag til noget.

Hvis du mener svaret ikke gavner andre kan du kontakte spilmestrene direkte via besked systemet.
En spilmester vil da prøve at besvare dit spørgsmål så hurtigt som muligt.

Inden du spørger om noget, så husk at tjek forumets OSS (Ofte Stillede Spørgsmål), som du finder i hoved(top)menuen i... ja, toppen af forumet :)
Brugeravatar
doomande
Kendt karakter
Indlæg: 89
Tilmeldt: tors 1. jan 2009 13:16
Geografisk sted: Slagelse

[Løst] Møntfod?

Ulæst indlæg af doomande »

Noget jeg etenligt kom til at tænke på, hvad bliver der handlet med? Guld er jo det første svar, og det har jeg også set at i spillemestre har handlet med, men hvad heder møntfoden? og handler vi også med sølv, kobber mønter ala D&D eller har i jeres ejet system. satte spørgsmålet op her fordi det nok vil hjælpe en masse brugere hvis vi alle fik det at vide
der må gerne spilles vidre af ALLE i mine oplæg.
og må kagen være med jer
Brugeravatar
Death
Moransk medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: tirs 20. jan 2009 19:35
Geografisk sted: Lige bag dig

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af Death »

Ifølge tidslinen og historien ser det ikke ud til at der er en møntfod, men at man handler som i gamle dage med at bytte ting.
Men det kan være at kongen af Galendon beslutter sig for at få sit billede på en mønt en dag.
Brugeravatar
Sündir
Spilmester
Indlæg: 2425
Tilmeldt: lør 6. maj 2006 15:42
Geografisk sted: The Darkness

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af Sündir »

Jeg vil lige sige at jeg ikke selv er helt klar over hvad møntfod er, men for og gøre det let for alle er det guld og kobber og sølv, det ved jeg at vi plejer og handle med og er også det vi gør her i vores verden.

O pitiful shadow bound in darkness, looking down upon peopel, and causing them pain.
Maybe it is time to die?

Brugeravatar
doomande
Kendt karakter
Indlæg: 89
Tilmeldt: tors 1. jan 2009 13:16
Geografisk sted: Slagelse

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af doomande »

ok. med møntfod mente jeg bare navnet på de mønter vi handler med, det lyder jo lidt fjovet at sige "ja det bliver 2 guld mønter og 7 sølvmønter" men ellers hvor mange sølvmønter går der på en guld, og hvor mange kobber på en sølv?
der må gerne spilles vidre af ALLE i mine oplæg.
og må kagen være med jer
Brugeravatar
Sündir
Spilmester
Indlæg: 2425
Tilmeldt: lør 6. maj 2006 15:42
Geografisk sted: The Darkness

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af Sündir »

Jeg vil mene af hvad jeg kan huske at det indten af 3 sølv eller 4 der går til et stykke guld, det med kobber vil jeg mene er 4 til et stykke sølv og det med navn har vi ikke fundet på til vores verden og syntes nu heller ikke at vi behøver det.

Håber at mine svar kunne hjælpe dig lidt i din forvirring.

O pitiful shadow bound in darkness, looking down upon peopel, and causing them pain.
Maybe it is time to die?

Brugeravatar
doomande
Kendt karakter
Indlæg: 89
Tilmeldt: tors 1. jan 2009 13:16
Geografisk sted: Slagelse

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af doomande »

det er så ok. min alkymist er jo begyndt at handle, og hvis han nu begyndte at betale med grifæg eller føniksfjer ville det jo ikke være så meget anderledes end det jeg ellers har fundet på :P
der må gerne spilles vidre af ALLE i mine oplæg.
og må kagen være med jer
Brugeravatar
Sündir
Spilmester
Indlæg: 2425
Tilmeldt: lør 6. maj 2006 15:42
Geografisk sted: The Darkness

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af Sündir »

Du skal jo så nok bare kun betale med sådanne ting til en som kun handler med genstande, altså ikke frugt og sådanne ting er nemlig ikke sikker på at de ville tage imod sådanne ting men ellers syntes jeg at det lyder fint, vil nu lige spørger de andre om vi har sådan væsner i vores univers, inden du begynder med det.

O pitiful shadow bound in darkness, looking down upon peopel, and causing them pain.
Maybe it is time to die?

Brugeravatar
doomande
Kendt karakter
Indlæg: 89
Tilmeldt: tors 1. jan 2009 13:16
Geografisk sted: Slagelse

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af doomande »

mindre detalje, mindre detalje, Emuel er god til at tegne og kan lave det meget meget realistisk... eller ikke. Ej er begyndt at passe meget på hvilke ting jeg bruger, derfor også mine mange spørgsmål inden jeg begyndte på at lave Alkymik udslaget
der må gerne spilles vidre af ALLE i mine oplæg.
og må kagen være med jer
Brugeravatar
Sündir
Spilmester
Indlæg: 2425
Tilmeldt: lør 6. maj 2006 15:42
Geografisk sted: The Darkness

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af Sündir »

Syntes helt klart også at det er helt fint at du spørg først hvis du er i tvivl, inden du kaster dig ud i hvad som helst fordi du tro du må, vi kan ikke holde øje med alting her på forumet så vi regner med at de medlemmer vi har kan forstå at de ikke skal løbe rundt i vores univers og lave ting som de ikke har fået lov til.

O pitiful shadow bound in darkness, looking down upon peopel, and causing them pain.
Maybe it is time to die?

Brugeravatar
doomande
Kendt karakter
Indlæg: 89
Tilmeldt: tors 1. jan 2009 13:16
Geografisk sted: Slagelse

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af doomande »

kender jeg ikke noget til!
der må gerne spilles vidre af ALLE i mine oplæg.
og må kagen være med jer
Brugeravatar
Rahsna
Spilmester
Indlæg: 2494
Tilmeldt: lør 6. maj 2006 15:37
Geografisk sted: Fyn, Danmark
Kontakt:

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af Rahsna »

Nej, vi har ingen møntfod. Vi bruger faktisk bare guld, sølv og kobber. Men derudover har vi også nogle enkelte, meget værdifulde ædelstene, en af dem er en månetåre og to af disse er vejen til uendelig rigdom i fuldmånens skær.

For dem af jer der er nysgerrige, mener jeg at vores kurs i øjeblikket er:
1 guld = 5 sølv = 10 kobber.

Priser variere og er op til sælgeren, men typisk ligger et stykke brød på et sølv, kød mellem 3 sølv og 1-2 guld. og andre større måltider, 1-4 guld.

Guld er meget værd i Néveri - eller hvertfald i Moranien, jeg er ikke sikker på hvad de bruger i de andre riger ;)

Se evt. vores oversigt her: http://neveri.dk/contribute_show.php?id=10
Regnarsson
Kendt karakter
Indlæg: 172
Tilmeldt: tirs 18. nov 2008 15:21
Geografisk sted: Aarsballe/bornholm

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af Regnarsson »

er kobber saa ikke helt overfloedeligt?

i Moraniens univers (paa bornholm) kalder vi moent foden for Calir, syndes det virker ret godt.
Jaric
Spilmester
Indlæg: 1525
Tilmeldt: søn 7. maj 2006 18:39
Geografisk sted: DK / Moranien
Kontakt:

Re: møntfod?

Ulæst indlæg af Jaric »

Vi ændrer ikke møntfoden til andet end kobber, sølv og guld da det skal være let at huske og ikke være i vejen for rollespillet.
Nej kobber er ikke overflødigt - priserne i en lille kro i en landsby er givetvis mindre end i en større by (eksempelvis Calendon). Og hvis man handler på torvet kan man givetvis også købe varer der kun koster nogle få kobberstykker.
Det er op til spillerne i de enkelte emner at finde ud af priser da vi ikke vil have et langt dokument man skal slå op i, hver gang man skal sælge det mindste for at finde den realistiske pris. Sådan noget dræber spil istedet for at bygge det op.

Joy Unspeakable, Faith Unsinkable, Love Unstoppable, Anything is possible

Låst