Néveri hjemmeside beta testning - Spørgsmål & Svar

Skriv et emne her hvis du er i tvivl om noget eller har brug for hjælp eller har et forslag til noget.

Hvis du mener svaret ikke gavner andre kan du kontakte spilmestrene direkte via besked systemet.
En spilmester vil da prøve at besvare dit spørgsmål så hurtigt som muligt.

Inden du spørger om noget, så husk at tjek forumets OSS (Ofte Stillede Spørgsmål), som du finder i hoved(top)menuen i... ja, toppen af forumet :)
Forumregler
Skriv et emne her hvis du er i tvivl om noget eller har brug for hjælp eller har et forslag til noget.

Hvis du mener svaret ikke gavner andre kan du kontakte spilmestrene direkte via besked systemet.
En spilmester vil da prøve at besvare dit spørgsmål så hurtigt som muligt.

Inden du spørger om noget, så husk at tjek forumets OSS (Ofte Stillede Spørgsmål), som du finder i hoved(top)menuen i... ja, toppen af forumet :)
Brugeravatar
Rahsna
Spilmester
Indlæg: 2494
Tilmeldt: lør 6. maj 2006 15:37
Geografisk sted: Fyn, Danmark
Kontakt:

Néveri hjemmeside beta testning - Spørgsmål & Svar

Ulæst indlæg af Rahsna »

Spørgsmål & Svar til testning

Hvad er en beta test?
Beta teste er store, typisk langvarige test af et produkt. I vores tilfælde PersonGalleriet. Vi udføre vores beta test delvist offentligt delvist per invitation. Med tilmelding af test fra forumet. Normalt vil man invitere flere og flere personer til en test som tiden går, men da vi kun er en meget lille gruppe, er dette ikke muligt.

Hvad er en alfa test?
En alfa test foregår før beta testen, og er normalt meget mindre. Produktet er mindre færdigt, end det er i beta, og det er typisk det første del af produktet der bliver udgivet til test. Alfa teste er næsten altid private og kun spilmestre og deres venner er inviteret til at deltage i denne test type.

Hvad er meningen med en beta test?
Beta teste kan bruges til adskillige ting.

Alle test af produkter der køre på en computer bruges hovedsageligt til at rette tekniske problemer. Beta testeres computere har en enorm variation af computer systemer, og at glatte alle software og hardware ud, holder ethvert projektmedlem meget godt beskæftiget. Flere fejl bliver også rettet jo større og jo mere varieret gruppen af testere er, da en blandet gruppe testere altid finder nye måder at få produktet til at gå i stykker på, som det interne testhold ikke havde overvejet.

Beta teste er meget værdifulde for folkene bag et projekt der skal køre over computeren, da det hjælper til at finpudse deres produkt og give en nem og hurtig brugeroplevelse for dem der til dagligt skal ende med at sidde med produktet. Beta teste indeholder sjældent hele produktet med mindre det -- som i vores tilfælde -- er så lille at man sagtens kan overskue at registrere input fra alle sider. Dette er en af grundene til at folk bag projekter kan lide at anvende en stor, varieret gruppe af folk med i deres teste.

Hvor længe vil en beta test vare?
Beta teste kan køre i mange måneder, imens utallige fejl-retteser, mangler og ændringer behandles på produktet.

Hvornår vil den næste beta test starte?
Der er ingen faste planer for hvornår vi starter med at teste. Reglen er "når der er brug for det." Præcis hvornår det er, kan man aldrig fastslå.

Vil der blive en åben beta test?
Måske. Det kommer an på hvor mange der vil være interesseret. Vi forventer ikke at der vil være den store interesse, men hvis der er, skal vi nok gøre vores beta test åben, hvis vi har ressourcer nok til det.

Hvordan bliver beta testere valgt?
Folkene bag Néveri spørger dem, de vurderer vil være bedst egnet, indenfor hvad de har brug for at teste, nogle gange vil vi kun teste noget for os selv, andre gange vil vi dele det med alle. Vi holder en intern oversigt med gode testere, når man først er på den, er man næsten sikker på at blive spurgt hver gang noget skal testes. Er man endnu ikke på den liste er det kun held der spiller en rolle. Vi kan afsløre at en god start er at have læst denne side. Hvem der bliver tester, og hvem der ikke gør, vil ikke blive offentliggjort. Det ved man først når man har fået en e-mail eller privat besked med adgangsinformation til teste. Ikke alle teste bliver offentliggjort eller delt med vores spillere. En af grundene kan være de er for små til at der er behov for det.

Hvad er en god beta tester?
Det kommer an på hvad testen prøver at måle.

Néveri ønsker en så varieret sæt af testere som muligt. Forskellige browsere, forskellige erfaringer med produktet der bliver testet, og forskellige interesse niveau i deres univers. Vi har erfaringer med at garvede spillere kender vores systemer, og racer igennem det der skal testes uden at bruge andet end hvad de bruger til daglig, hvor mod en ny spiller nok vil tage tingene mere i detaljer. Derfor er det logisk at dem der kender systemerne ikke vil lade sig sløve af kedelige hjælpe tekster, om link eller knapper er nemme at komme til, og andre mindre problematiske faktorer der kan give nye spillere mange irritationer.

Beta teste, i sær dem der ikke inkludere hele produktet [som test af et nyt redaktør panel] handler om at optimere oplevelsen for alle brugere der skal til at bruge det. Vi vil vide hvad spillere finder hjælpsomt eller forvirrende omkring oprettelsen af en ny side, redigering, måden en menu bruges, en godkendelses proces, deres førstehåndsintryk, osv. Og til det er komplet nybegyndere ligeså gode som erfarne.

Er der en aldersgrænse for at blive betatester?
Nope - Men du skal være i stand til at kommunikere fornuftigt med folkene der styre testen. Vi anbefaler derfor at 15+ er en passende aldersgrænse som en guideline.

Kan jeg tilmelde mig flere gange?
Det korte svar er nej. Dine chancer for at blive valgt bliver ikke forhøjet af den grund.

Er der et minimumskrav til min computer?
Nej. Så længe du har en browser og en måde at kommunikere med folkene bag testen på, er vi glade :)

Hvor mange testere vil deltage i en test?
Så mange som muligt. Jo flere jo bedre. Vi regner ikke med at særlig mange er interesseret i at deltage, derfor er der ingen begrænsning i antal så længe man opfylder andre krav.

Hvordan deltager jeg i en lukket beta test?
Ud over at være gode venner med folkene bag testen, er der ikke noget der forøger din chancer her. Dem som folkene bag testen stoler mest på. Lukkede beta teste er normalt lukket fordi det er meget lidt der skal testes, eller man ønsker at finpudse bestemte sider af produktet inden man giver resten lov til at komme med og prøve at få det til at gå i stykker. Måske vil der være følsomme informationer som ikke alle skal have lov at se, dette er kun et eksempel.

Behøver jeg at deltage?
Nej. Deltagelse i testene er fuldkommen frivillige, produktet skal nok blive udgivet selv om du ikke deltager :)

Hvornår får jeg vide om jeg er blevet valgt?
Du vil vide du er blevet valgt når adgang til testen bliver sendt til dig.

Skal jeg downloade testen?
Nej. De teste vi laver, foregår alle i din yndlingsbrowser ;)

Hvordan er det at være med i en beta test?
Ligesom at bruge produktet når det er færdigt, bare med flere fejl og problemer. Ud over det bruger man en masse tid på at rapportere de fejl der opstår til folkene bag testen så de kan gøre noget ved det. Store projektet og systemer registrere selv nogle fejl så brugeren slipper for det. Man må også indstille sig på at sådanne teste i store produkter samler almindelig statistik om f. eks. hvor mange testere der tester, hvor ofte de tester og hvad de bruger i produktet. Men når det gælder test af webprodukter, som dem Néveri beskæftiger sig med, er der desværre ingen mulighed for anvendelse af automatisk registrering af fejl i det store omfang. Det er heller ikke alle fejl der automatisk bliver registreret da folkene bag testen ikke altid kan vide og forud se en hver form for problem i produktet.

Hvordan rapportere jeg fejl?
Der er sædvanlig en indbygget funktion eller oprettet et privat forum til dette formål. I forumet kan testerne så snakke om testen, og rapportere tekniske problem og fejl.

Vil en beta produkt ændre sig i mens jeg deltager?
Ja! Næsten konstant eftersom der hele tiden sker fejl rettelser og optimeringer i koden så der til sidst ikke opstår flere fejl, eller fejlene er så ubetydelige at det ikke kan betale sig at fjerne dem længere.

Må jeg snakke om indholdet i en beta test?
Kun med andre testere. For at undgå at skræmme eller skuffe vores andre spillere, ser vi helst at man holder sig fra at diskutere indholdet med andre eftersom man ikke kan være sikker på at de vil få det samme produkt når det er færdigt.

Forventer Néveri man bruger et bestemt antal timer på at teste?
Nej. Selvom vi ville værdsætte hvis du testede lang tid nok til at finde nogle fejl og give os noget brugbar feedback. Spillere som ikke kan teste af tekniske eller andre årsager er også nyttige, siden vi gerne vil vide hvad der stopper dig :)

Vil beta testerne få at vide når testen er ved at være slut?
Ja. Der vil blive sendt en officiel besked på det private betatest forum. Eller vi kan vælge at gøre det på en anden måde, det er ikke fast.

Får jeg noget for mit arbejde?
Hvis du har været en stor hjælp for folkene bag testen kan du være heldig at komme på listen over gode betatestere, men ud over det belønner vi ikke vores testere på nogen måde, andet end æren i at hjælpe os med at gøre et produkt klar til resten af vores spillere.

Får jeg lov at beholde det arbejde jeg har testet, når den slutter?
Hvis testen f.eks er baseret på noget der bliver gemt på din egen computer, så ja. Hvis det er noget der bliver gemt på vores servere fjerner vi alt inden vi udgiver produktet til resten af folket.
Besvar