- Alfa- og beta teste bruges til at beskrive et projekts modenhed.
- Ofte foregår disse teststadier i to faser. En lukket og en åben.
- En lukket kræver en særlig invitation. Ofte vil denne være forbundet med et ønske om tavshedspligt, men næppe hos os.
- En åben test er for alle interesserede.
- Rækkefølgen er, så vidt jeg ved altid: alfa > beta.
- Begge teste påvirker ikke den nuværende udgave af produktet, da de (bør) foregå i et isoleret testmiljø.
- Néveri er baseret på en hjemmeside, eller website, som betyder at teste foregår på forskellige (skjulte) hjemmeside-adresser.
- Udfærdigelse af universtekster er ikke en del af den her slags teste.
Alfa er en "usleben diamant" - nærmere en sten end en ædelsten.
Alfateste defineres af Rahsna som et meget ufærdigt produkt hvor datatab næsten med sikkerhed kan ske. Produktet er slet ikke færdigt og indeholder næsten altid noget nyt og stort.
Alfateste kører ofte i en meget kort periode ad gangen, da produktet stadigvæk er i stor udvikling og behov for test er begrænset.
Hvad er en beta test?
En beta indeholder næsten alle facetter af ædelstenens "perfekte" design.
Betateste defineres af Rahsna som et produkt, der næsten er færdigt og hvor fejl er af den slags, der ikke skaber datatab, men stadigvæk kan være ret irriterende at støde på.
Du kan se en åben beta test som sidste stadie inden vi udgiver; og vi ønsker næsten altid feedback inden vi udgiver noget fuldstændig.
Beta teste kan køre i mange måneder, imens utallige fejlrettelser, mangler og ændringer udføres på produktet.
Generelt om test
Teste er meget værdifulde for folkene bag et projekt, da det hjælper til at finpudse deres produkt og give den bedste brugeroplevelse for dem der til dagligt skal ende med at sidde med produktet.
Alle test af produkter, der køre på en computer, bruges hovedsageligt til at rette tekniske problemer. Nu flere deltagere, nu mere indsigt får udvikleren i modenheden af sit produkt. Man bruger teste til at finde nye måder at få produktet til at gå i stykker på, som udvikleren ikke har taget højde for.
Teste indeholder sjældent hele produktet medmindre det, som i vores tilfælde, er så lille at man sagtens kan overskue at registrere input fra alle sider.
Hvis du vil deltage
Behøver jeg at deltage?
Nej. Deltagelse i testene er fuldkommen frivilligt.
Produktet skal nok blive udgivet selvom du ikke deltager :)
Vil der blive åbnet op for test igen?
Helt sikkert igen en dag! Néveri er i evig udvikling. Vi vil altid udgive ændringer af teknisk karakter.
Fortæller I hver gang I tester den mindste ting?
Ikke alle teste bliver offentliggjort eller delt med vores deltagere.
En af grundene kan være de er for små til at der er behov for det.
Hvornår får jeg vide om jeg er blevet valgt?
Du vil vide du er blevet valgt når adgang til testen bliver sendt til dig.
Må jeg få lov at deltage i en alfatest?
Alfateste er næsten altid private og kun få udvalgte er inviteret til at deltage i denne test type.
Rahsna inviterer dig personligt, hvis hen mener du er egnet til opgaven.
Hvornår vil den næste test starte?
Der er ingen faste planer for hvornår vi starter en ny test.
Reglen er: Når der er brug for det. Præcis hvornår det er, ønsker vi ikke at bruge ressourcer på at fastslå.
Hvordan bliver testere valgt?
Spilmestrene spørger dem, de vurderer vil være bedst egnet, indenfor hvad de har brug for at teste.
Nogle gange vil vi kun teste noget for os selv, andre gange vil vi dele det med flere.
Vi holder øje med hvem er gode testere. Når man først har gjort et positivt indtryk, er man næsten sikker på at blive spurgt, hver gang noget skal testes. Første gang er det kun held, der spiller en rolle :)
Kan i dele listen med testere?
Nej. Hvem der bliver tester, og hvem der ikke gør, vil ikke blive offentliggjort. Det ved man først når man har fået en e-mail eller privat besked med adgangsinformation til testen. Vi beder dig pænt om ikke at dele navnene på andre testere, hvis du viden om hvem det er :)
Hvor mange testere vil deltage i en test?
Så mange vi har brug for. Vi regner ikke med at særlig mange er interesseret i at deltage, derfor er der ingen begrænsning i antal så længe man opfylder nogle krav. (Næste afsnit)
Hvad er en god tester?
Det kommer an på hvad testen prøver at måle.
Néveri ønsker en så varieret sæt af testere som muligt. Forskellige browsere, forskellige erfaringer med produktet der bliver testet, og forskellige interesseniveau i vores univers. Vi har erfaringer med at garvede medskrivere kender vores systemer og univers, hvor imod en ny spiller nok vil tage tingene mere i detaljer og bruge alle dele af Néveri. Derfor er det logisk at dem der kender systemerne ikke vil lade sig sløve af kedelige hjælpe tekster, om link eller knapper er nemme at komme til, og andre mindre problematiske faktorer der kan give nye spillere mange irritationer.
Teste, især dem der ikke inkluderer hele produktet [som test af et nyt redaktørpanel] handler om at optimere oplevelsen for alle brugere der skal til at bruge det. Vi vil særligt gerne vide hvad deltageres førstehåndsindtryk er, men også hvad de finder hjælpsomt eller forvirrende omkring oprettelsen af en ny side, redigering, måden en menu bruges, en godkendelsesproces, osv.
Krav for deltagelse
Hvad forventes af mig?
Du skal være i stand til at kommunikere fornuftigt med os, der styrer testen.
Dvs. at du skal som minimum kunne finde ud af at forklare følgende:
- Hvor det skete (i hvilken del af Néveri)
- Hvad du gjorde da fejlen skete
Nej. Så længe du har en browser og en måde at kommunikere med folkene bag testen på, er vi glade :)
Skal jeg downloade testen?
Nej. De teste vi laver, foregår alle i din yndlingsbrowser ;)
Mens du tester
Hvordan rapportere jeg fejl?
Der er typisk oprettet et privat forum til det formål. I forummet kan testerne så snakke om testen og rapportere tekniske problemer og fejl.
Er det en meget lille test, foregår det typisk i 1:1-samtaler.
Må jeg snakke om indholdet i en test?
Kun med andre testere. For at undgå at forvirre eller skuffe de medskrivere, der ikke kender til testens indhold, ser vi helst at man holder sig fra at diskutere indholdet med nogen udenfor test-forummet. Vi kan jo heller ikke garantere at det endelige produkt vil ligne det som man tester :)
Forventer Néveri man bruger et bestemt antal timer på at teste?
Nej. Vi værdsætter al den tid du bruger i Néveri - inkl. at teste nye ting, men man skal også passe på sig selv ^_^
Vil en test ændre sig i mens jeg deltager?
Ja, Næsten konstant!
Der sker hele tiden fejlrettelser og optimeringer i koden.
Målet er at der til sidst ikke opstår flere fejl, eller fejlene er så ubetydelige at det ikke tidsmæssigt kan betale sig at rette dem.
Får jeg lov at beholde det arbejde jeg har testet, når den slutter?
Hvis testen f.eks. er baseret på noget der bliver gemt på din egen computer, så ja. Hvis det er noget der bliver gemt på vores servere fjerner vi al testdata inden vi udgiver produktet til resten af vores medskrivere.
Får jeg noget for mit arbejde?
Hvis du har været en stor hjælp for folkene bag testen, kan du være heldig at komme på listen over gode testere, men ud over det belønner vi ikke vores testere på nogen måde, andet end æren i at hjælpe os med at gøre et produkt klar til resten af vores medskrivere.
Vil testerne få at vide når testen er ved at være slut?
Ja. Der vil blive sendt en officiel besked på det private testforum. Eller vi kan vælge at gøre det på en anden måde, det er ikke fast.