Sjælecirklen
Sjælecirklen

Left Scroll Right Scroll
Hjem > Projektet > Om spilmestrene > Rahsna

Rahsna

Eresirs tegn

"Vi er i evig forandring, sammen med det vi skaber."

Et glimt af Drømmeren

Hendes passion skinner igennem når hun fortæller om Néveri, der er et high fantasy-skriveunivers, hvor vægten på det dystre ligger tungt. Hver chance hun får, bruger hun på at fortælle ivrigt om hvad Néveri gør for hende og gruppens medskrivere.

Rahsna er en rar og imødekommende transkvinde, der elsker alt der har med en god historie at gøre. Derudover er hun interesseret i det åndelige, overnaturlige og ikke mindst det uforklarlige og elsker at få mennersker til at tænke mere over deres handlinger i livet. Det gør hun bl.a. igennem filosofiske snakke om hvad verdenen måske i virkeligheden består af, men også hvordan vi kan gøre vores bedste for at passe på den.

Rahsna søger perfektionen i alt.
Hun ved at intet kan være perfekt, men hun prøver at få det tæt på. Fra hendes evige gen-gennemlæsninger af Néveris tekster, til lærdom og ny viden. Alt i hendes liv er styret af struktur og selvsatte regler.
Måske er det også derfor at hun hader klichéer, og prøver for alt i verdenen at undgå dem.
"Vi skal lade os inspirere, aldrig kopiere.", udtaler hun højtideligt med en filosofisk gestus.

Hun er ikke kun streng og struktureret over for sig selv, hun tillader også sig selv at hygge og fjolle - og ikke mindst gi' et smil til alt og alle hun møder.
- Og klichéerne og troperne kan hun til tider selv blive forelsket i.
"Så i virkeligheden har vi nok nærmere sådan et love/hate-relationship," griner hun.

Rahsna elsker det skrevne ord og gør meget for at eksperimentere med det samt udfordre sig selv i viden om dets anvendelse.
Det har ledt til en vane, hvor hun bruger gammeldags udtryk fra en verden før denne i sin hverdagstale.
Hun mener at det gamle og glemte har sin egen magi og fortæller om hvordan hun og Jaric en efterårsdag gik i skoven og forestillede sig hvordan det måtte være at leve den gang.

"
I det ene øjeblik sad man trygt og sikkert i sin karet, i det næste undersøgte man klomærker langs stammen på et træ ved skovvejens øde sti. Alene tanken om hvad kunne have lavet de klomærker, kunne fylde én med en følelse af man oplevede det uforklarlige og frygtindgydende; noget vi i dag kun mærker, når vi er alene et sted  mørkt, at vores fantasi er det eneste, der kan se frem for os...
"

 

Rahsna som medskriver

Rahsna skriver om alt mellem himmel og jord.
Mørket, lyset og hverdagen; alt bliver tryllet om i hendes sind.

Fra de rå følelser af den dybeste tvivl, til de smukkeste bjergtinders opløftende drømme, maler hun med hele palletten, når hun sender sine roller ud på deres livs eventyr. Forhåbentlig ender de med at indse at de har evnen til at blive hvem de vil være; uanset hvad de får læst og påskrevet af guder og skikke. Dog er der ingen garantier for lykkelige slutninger i Néveri; hverken for dem, andre ser som onde, eller dem, der ser sig selv som gode.

Det er Rahsna der holder styr på hele projektet. Hun er vores universbibliotikar - vores lorenørd.
Måske er det netop derfor at hun gør så meget ud af at stryge elementer fra universet udover sin skrivestil, der til tider kan minde om den rene poesi.

For Rahsna er det vigtige i en fortælling, kunsten at bruge det skrevne ord til at bringe ens roller til live igennem følelser og dybde. Noget der forhåbentlig vil lokke hendes læsere med mystik og nysgerrighed, på en måde der giver læseren lyst til selv at være med. Og det er netop når man er fælles om en fortælling at den bliver levende og spændende. Når den snor sig i uforudsete retninger og en lille vandretur i skoven ender med at blive starten på et helt eventyr!

En gang var Rahsna kendt for at væve alle sine tidligere rollers fortællinger sammen, men med over 60 at holde styr på, er det nu til dags en nærmest umulig opgave. Det holder hende dog ikke fra at trække gamle roller ud af skabet for at skabe den helt rigtige dynamik i en fortælling.

 

Hendes arbejde med Néveri

Rahsna er hovedansvarlig for at Néveri-projektet altid fortsætter med at leve videre.

I fællesskab med Snow og Jaric, arbejder hun i dybden med universet men står også for at vedligeholde og tilføje alt indhold på Néveris hjemmeside. Hun holder styr på alle beslutninger og holder Snow og Jaric til ilden, uden at skubbe dem ind i den.

Rahsna klarer det meste af kontakten til medskriverne.
Med en venlig tone og en tålmodighed som få, hjælper hun med at finpudse deres skrivetekniske færdigheder.
En god fortælling kræver tid til at finde og mærke inspirationen og ikke mindst en nysgerrighed på hvordan den helt rigtige sætning kan skabe præcis den følelse eller det billedet i læserens sind, som medskriveren havde håbet på.

Men det er ikke nok at være Néveris lorenørd.
Hun er også leder af projekets tekniske administration og har skabt Néveris hjemmeside og karakterværktøjet Sjælecirklen - dog med hjælp fra andre tekniske genier, hvor hendes viden er kommet til kort.
Det er ønsket om at skille sig ud, der driver hende til at forme sine egne skabeloner, designs og tekstanretninger. ... Man kan diskutere om de er effektive, men de er i hvert fald unikke!

Sjælecirklen er hendes teknologiske mesterværk (anno. 2014) som hun har mejslet ud fra sit eget behov, helt tilbage da det hed Karakter Systemet og ikke var andet et værktøj til at holde styr på de karakterer, som hun havde skrevet til den lokale rollespilforening. Den gang var et karakterskema simpelt og indeholdet kun et navn,baggrundhistorie og hvor meget man havde taget op i en evne.
Som tiden gik, udvidede og tilpassede hun Sjælecirklen til Néveris univers - og hvis du tror hun er færdig, skulle du se den To-Do liste, som hun glæder sig til at komme i gang med.
"Nu hvor jeg endelig har fundet den viden, der skal til, for at Sjælecirklen kan blive dét, vi alle har brug for!", afslutter hun ivrigt.

I et utopisk liv havde denne kvinde nok også tiden og værktøjet til at holde alle sine roller vedlige.

Det skal kort nævnes at hun stod for live arrangementerne på Bornholm mellem cirka 2013 og 2015. Det var dog ikke den største succes, men lives sti er jo overhældt med muligheder for fejltagelser, som vi kan lære af.

 

Rahsnas deltager for tiden med rollerne:

  • Kaosulven Sharan
  • Alurianen Keinar
  • Kaostilberederne Tenumé og Marisha

 

Hendes egen oprindelsesfortælling

Begyndelsen

Rahsna er født og opvokset på Bornholm, fra en tid hvor 80'er og 90'ernes tegnefilm som Piraterne fra det mørke Hav, Skeletkrigerne og ungdomsserier som Er du bange for mørket? lagde fundamentet for mange fantasifulde sind.
Det var en tid, hvor det, der var for børn og unge, godt måtte være dystert.
Selvom listen med inspiration slet ikke ikke stopper der, så gjorde hendes tid som barn - Men Rahsna holdt aldrig op med at drømme og al denne fantastiske underholdning, sammen med en lang linje af hvad nu er retro PC-spil, skabte mange kreative sider i hende, som den dag i dag blomstrer smukt.

 

Den gyldne månes kro

I hendes teenageår opstod MSN Messenger og RP chatrum.
På Yahoo Chat stiftede Rahsna bekendskab med konceptet RP - eller tekstbaseret rollespil.
Snart skabte hun sit eget RP-chatrum som hun døbte The Golden Moon Inn.
Den gyldne månes kro var ejet af kroværten, Clyde, der imødekommende bød alle gæster (chatrummets besøgende) ind i sin kro. Men der lå en skygge over Clydes kro, for om natten blev kroen forvandlet til en dyster og forladt udgave af sig selv; og Clyde selv afsløredes at være et spøgelse. Men når morgengryets første stråler skinnede ind ad vinduerne, blev alt levende igen. Dette skift overraskede altid gæsterne og Rahsna elskede det!

Kort tid efter, eller måske samtidig, blev den overnaturlige serie Buffy, Vampyrernes skræk vist på TV sammen med spin-off serien Angel og det var under disse fantasifyldte forhold at Rahsna mødte Jaric.

 

Bornholms Fantasy Rollespils Forening

I 2003 startede hun livsstilen med live rollespil, da Jaric lokkede hende med en dag. Derefter gik det dog hurtigt galt, da Jaric efterlod hende fordi Rahsnas rolle utilsigtet fornærmede Jarics med sine meninger om kongen i spillet - Den samme konge der nu jagtede Jarics rolle!
Og selvom den første live gang ikke ligefrem gik ned i historien som den mest episke, så tilmeldte Rahsna sig alligevel BFRF.

 

Et frø i skaberilden

I BFRF var muligheden for live noget der opstod hver anden uge sammen med op til andre hundrede unge og halvvoksne! ... Og Rahsna blev ved med at komme igen. Det hjalp nok også at Jaric var i bestyrelsen og havde været med til at skrive det rige som live rollespillet foregik i: Moranien.

At Rahsna blev i rollen, selv når der ikke var andre, var noget ganske særligt og snart blev hun inviteret med til at deltage som NPC - en rolletype der skulle være med til at påvirke spillets gang.

Tolkiens, Ringenes Herre blev udgivet som historiens daværende længste spillefilm, der var så lang at den blev delt op i tre dele, som hver udkom med et års mellemrum. Omkring samme tidspunkt filmatiseredes det magiske troldsmandsunivers for første gang i form af Harry Potter-filmene.

Begge dele pustede til ilden, der var live rollespil. Hvad forinden kun havde været en glød af sig selv, blussede nu op til et lyst og levende bål. Den lokale biograf inviterede BFRF medlemmer til at komme udklædt for at skabe stemning under præmieren til hver ny udgivelse af Ringenes Herre-filmene, og live rollespil fik sit livs genoplivning siden de sene 70'ere, hvor det først opstod, inspireret af bordrollespil og fantasy-bøger samt andre undergenrer.

Under disse gyldne tider brugte Rahsna meget af alenetiden til live til at lære sine roller at kende; hvem var de ud over en sætning, man i panik havde kastet ud, når en fremmede havde spurgt ind til hvad man lavede her? Hvad var deres personlighed egentlig? Kunne de have skjulte motiver? Hvad tænkte de om de andre racer? Om skovens andre besøgende? Om området? Alle disse tanker begyndte hun at skrive ned i en dagbog, der blev skrevet ud fra rollens synspunkt: en færdjæger ved navn Siran, hvis historie du kan læse om i Sjælecirklen - og Jarics bog, for den sags skyld.

 

Et forum fyldt med eventyr

Noget der var ret populæret indenfor live rollespil, var at fortsætte fortællingen om ens rolle udenfor live rollespillet. Det skete bl.a. under vennesamkomster blandt livere og over SMS, men det mest populære var forenings RP-forum, der var et sted hvor medlemmer mødtes imellem hver spilgang.

Det med at skrive som sin rolle online var jo noget Rahsna tidligere havde stiftet bekendtskab med i Yahoos RP-chat og hun brugte det flittigt.

På forummet luskede uhyre rundt i menneskeskikkelser blandt troldmænd, vagtfolk og de almindelige bønder. Helte og skurke; alt mødtes i det infamøse Camrynn, hvor ondskab og uhygge levede side om side med krolivets ubekymrede hverdag.
Det var i selvsamme fiktive by at Rahsna senere var med til at forme de infamøse kaosulve, der selv den dag i dag hjemsøger Néveri.

 

Venskaber og kreative sind blomstrer

Nu var hun for alvor sprunget i med hele sin kreative sjæl og skabte dybder i universet der udvidede det med et væsen, som aldrig var hørt om før: Den mystiske alurian Keinar, der en aften ankom til den sælsomme kro, Den Gale Ged. Her mødte han Jarics rolle, Paq, den ensomme og jagede.

Keinar havde sin helt egen historie at fortælle - og selvfølgelig involverede det kaosulvene, som Paq nu havde været så uheldig at have stiftet bekendtskab med. Paq havde også været den rolle som havde efterladt Rahsna til hendes første livegang. Men efter et års erfaring havde Rahsna langt mere held med at holde Paqs opmærksomhed og Keinar og Paq endte med at skabe et bånd som den dag i dag er til at føle på og måske var det også med til at Jaric og Rahsna blev så gode venner som de gjorde.

Efter hun var begyndt rigtig at slippe sin fantasi løs, hjalp hun uofficelt med bestyrelsens arbejde i udbyggelsen af rollespilsverdenen, for live rollespil talte til hende som intet før havde gjort det og hun var dybt fascineret af hvad det kunne!
Her var der noget hvor man ikke kun beskrev hvad ens rolle gjorde og sagde i tekst, men som også tillod én at udleve den på en måde hvor man kunne fornemme ens rolle hviske deres tanker, følelser og livshistorie, når man spillede dem.

 

En del af noget større

Rahsna fandt hurtigt ud af, at hun havde talent for at finde på nogle helt unikke fortællinger - og vigtigere endnu elskede Jaric og mange andre at følge dem.
Hendes daværende karaktererkema var på 14 A4-sider, hvilket fik ethvert bestyrelsesmedlem til at sukke dybt, da de egentlig havde til pligt at gennemlæse og godkende ændringerne hver gang, inden spillets start. Det endte til sidst med at Rahsna per automatik fik sin skema godkendt og heldigvis misbrugte hun det aldrig, for hendes dedikation til universet var kun overgået af skaberne selv, Jaric deriblandt.

Alt dette sagde noget om hvor glad hun pludselig var for idéen om at klæde sig ud og leve sig ind i en helt anden verden; så meget at hendes autisme gik lidt i baggrunden. Hun begyndte at hilse på fremmede på gaden i virkeligheden, "fordi det gjorde man jo til live rollespil!", tilføjer hun ivrigt.

 

Om at give slip på det gode

Alt godt har en ende og officielt var Rahsna medlem af BFRF indtil 2006 men flyttede fra Bornholm i slutningen af 2005, da voksenlivet for alvor bankede på døren.

Men hverken Jaric, Rahsna eller Snow, der nu var kommet til, kunne give slip på dét som BFRF havde gjort for dem og derfor besluttede de sig for at skabe Moranien-projektet, ganske uviden om at det ville starte deres livs eventyr sammen - og en ny serie så da også dagens lys!: Supernatural

Sidst opdateret: Den 24. Oct. 2025 klokken. 18:38

© Copyright Néveri 2025