|
Rahsna
Et glimt af DrømmerenHendes passion skinner igennem når hun fortæller om Néveri, der er et high fantasy-skriveunivers, hvor vægten på det dystre ligger tungt. Hver chance hun får, bruger hun på at fortælle ivrigt om hvad Néveri gør for hende og gruppens medskrivere. Rahsna er en rar og imødekommende transkvinde, der elsker alt der har med en god historie at gøre. Derudover er hun interesseret i det åndelige, overnaturlige og ikke mindst det uforklarlige og elsker at få mennersker til at tænke mere over deres handlinger i livet. Det gør hun bl.a. igennem filosofiske snakke om hvad verdenen måske i virkeligheden består af, men også hvordan vi kan gøre vores bedste for at passe på den.
Rahsna søger perfektionen i alt.
Hun er ikke kun streng og struktureret over for sig selv, hun tillader også sig selv at hygge og fjolle - og ikke mindst gi' et smil til alt og alle hun møder.
Rahsna elsker det skrevne ord og gør meget for at eksperimentere med det samt udfordre sig selv i viden om dets anvendelse.
Rahsna som medskriver
Rahsna skriver om alt mellem himmel og jord. Fra de rå følelser af den dybeste tvivl, til de smukkeste bjergtinders opløftende drømme, maler hun med hele palletten, når hun sender sine roller ud på deres livs eventyr. Forhåbentlig ender de med at indse at de har evnen til at blive hvem de vil være; uanset hvad de får læst og påskrevet af guder og skikke. Dog er der ingen garantier for lykkelige slutninger i Néveri; hverken for dem, andre ser som onde, eller dem, der ser sig selv som gode.
Det er Rahsna der holder styr på hele projektet. Hun er vores universbibliotikar - vores lorenørd. For Rahsna er det vigtige i en fortælling, kunsten at bruge det skrevne ord til at bringe ens roller til live igennem følelser og dybde. Noget der forhåbentlig vil lokke hendes læsere med mystik og nysgerrighed, på en måde der giver læseren lyst til selv at være med. Og det er netop når man er fælles om en fortælling at den bliver levende og spændende. Når den snor sig i uforudsete retninger og en lille vandretur i skoven ender med at blive starten på et helt eventyr! En gang var Rahsna kendt for at væve alle sine tidligere rollers fortællinger sammen, men med over 60 at holde styr på, er det nu til dags en nærmest umulig opgave. Det holder hende dog ikke fra at trække gamle roller ud af skabet for at skabe den helt rigtige dynamik i en fortælling.
Hendes arbejde med NéveriRahsna er hovedansvarlig for at Néveri-projektet altid fortsætter med at leve videre. I fællesskab med Snow og Jaric, arbejder hun i dybden med universet men står også for at vedligeholde og tilføje alt indhold på Néveris hjemmeside. Hun holder styr på alle beslutninger og holder Snow og Jaric til ilden, uden at skubbe dem ind i den.
Rahsna klarer det meste af kontakten til medskriverne.
Men det er ikke nok at være Néveris lorenørd.
Sjælecirklen er hendes teknologiske mesterværk (anno. 2014) som hun har mejslet ud fra sit eget behov, helt tilbage da det hed Karakter Systemet og ikke var andet et værktøj til at holde styr på de karakterer, som hun havde skrevet til den lokale rollespilforening. Den gang var et karakterskema simpelt og indeholdet kun et navn,baggrundhistorie og hvor meget man havde taget op i en evne. I et utopisk liv havde denne kvinde nok også tiden og værktøjet til at holde alle sine roller vedlige. Det skal kort nævnes at hun stod for live arrangementerne på Bornholm mellem cirka 2013 og 2015. Det var dog ikke den største succes, men lives sti er jo overhældt med muligheder for fejltagelser, som vi kan lære af.
Rahsnas deltager for tiden med rollerne:
Hendes egen oprindelsesfortællingBegyndelsen
Rahsna er født og opvokset på Bornholm, fra en tid hvor 80'er og 90'ernes tegnefilm som Piraterne fra det mørke Hav, Skeletkrigerne og ungdomsserier som Er du bange for mørket? lagde fundamentet for mange fantasifulde sind.
Den gyldne månes kro
I hendes teenageår opstod MSN Messenger og RP chatrum. Kort tid efter, eller måske samtidig, blev den overnaturlige serie Buffy, Vampyrernes skræk vist på TV sammen med spin-off serien Angel og det var under disse fantasifyldte forhold at Rahsna mødte Jaric.
Bornholms Fantasy Rollespils Forening
I 2003 startede hun livsstilen med live rollespil, da Jaric lokkede hende med en dag. Derefter gik det dog hurtigt galt, da Jaric efterlod hende fordi Rahsnas rolle utilsigtet fornærmede Jarics med sine meninger om kongen i spillet - Den samme konge der nu jagtede Jarics rolle!
Et frø i skaberildenI BFRF var muligheden for live noget der opstod hver anden uge sammen med op til andre hundrede unge og halvvoksne! ... Og Rahsna blev ved med at komme igen. Det hjalp nok også at Jaric var i bestyrelsen og havde været med til at skrive det rige som live rollespillet foregik i: Moranien. At Rahsna blev i rollen, selv når der ikke var andre, var noget ganske særligt og snart blev hun inviteret med til at deltage som NPC - en rolletype der skulle være med til at påvirke spillets gang. Tolkiens, Ringenes Herre blev udgivet som historiens daværende længste spillefilm, der var så lang at den blev delt op i tre dele, som hver udkom med et års mellemrum. Omkring samme tidspunkt filmatiseredes det magiske troldsmandsunivers for første gang i form af Harry Potter-filmene. Begge dele pustede til ilden, der var live rollespil. Hvad forinden kun havde været en glød af sig selv, blussede nu op til et lyst og levende bål. Den lokale biograf inviterede BFRF medlemmer til at komme udklædt for at skabe stemning under præmieren til hver ny udgivelse af Ringenes Herre-filmene, og live rollespil fik sit livs genoplivning siden de sene 70'ere, hvor det først opstod, inspireret af bordrollespil og fantasy-bøger samt andre undergenrer. Under disse gyldne tider brugte Rahsna meget af alenetiden til live til at lære sine roller at kende; hvem var de ud over en sætning, man i panik havde kastet ud, når en fremmede havde spurgt ind til hvad man lavede her? Hvad var deres personlighed egentlig? Kunne de have skjulte motiver? Hvad tænkte de om de andre racer? Om skovens andre besøgende? Om området? Alle disse tanker begyndte hun at skrive ned i en dagbog, der blev skrevet ud fra rollens synspunkt: en færdjæger ved navn Siran, hvis historie du kan læse om i Sjælecirklen - og Jarics bog, for den sags skyld. Et forum fyldt med eventyrNoget der var ret populæret indenfor live rollespil, var at fortsætte fortællingen om ens rolle udenfor live rollespillet. Det skete bl.a. under vennesamkomster blandt livere og over SMS, men det mest populære var forenings RP-forum, der var et sted hvor medlemmer mødtes imellem hver spilgang. Det med at skrive som sin rolle online var jo noget Rahsna tidligere havde stiftet bekendtskab med i Yahoos RP-chat og hun brugte det flittigt.
På forummet luskede uhyre rundt i menneskeskikkelser blandt troldmænd, vagtfolk og de almindelige bønder. Helte og skurke; alt mødtes i det infamøse Camrynn, hvor ondskab og uhygge levede side om side med krolivets ubekymrede hverdag.
Venskaber og kreative sind blomstrerNu var hun for alvor sprunget i med hele sin kreative sjæl og skabte dybder i universet der udvidede det med et væsen, som aldrig var hørt om før: Den mystiske alurian Keinar, der en aften ankom til den sælsomme kro, Den Gale Ged. Her mødte han Jarics rolle, Paq, den ensomme og jagede. Keinar havde sin helt egen historie at fortælle - og selvfølgelig involverede det kaosulvene, som Paq nu havde været så uheldig at have stiftet bekendtskab med. Paq havde også været den rolle som havde efterladt Rahsna til hendes første livegang. Men efter et års erfaring havde Rahsna langt mere held med at holde Paqs opmærksomhed og Keinar og Paq endte med at skabe et bånd som den dag i dag er til at føle på og måske var det også med til at Jaric og Rahsna blev så gode venner som de gjorde.
Efter hun var begyndt rigtig at slippe sin fantasi løs, hjalp hun uofficelt med bestyrelsens arbejde i udbyggelsen af rollespilsverdenen, for live rollespil talte til hende som intet før havde gjort det og hun var dybt fascineret af hvad det kunne!
En del af noget større
Rahsna fandt hurtigt ud af, at hun havde talent for at finde på nogle helt unikke fortællinger - og vigtigere endnu elskede Jaric og mange andre at følge dem. Alt dette sagde noget om hvor glad hun pludselig var for idéen om at klæde sig ud og leve sig ind i en helt anden verden; så meget at hendes autisme gik lidt i baggrunden. Hun begyndte at hilse på fremmede på gaden i virkeligheden, "fordi det gjorde man jo til live rollespil!", tilføjer hun ivrigt.
Om at give slip på det godeAlt godt har en ende og officielt var Rahsna medlem af BFRF indtil 2006 men flyttede fra Bornholm i slutningen af 2005, da voksenlivet for alvor bankede på døren. Men hverken Jaric, Rahsna eller Snow, der nu var kommet til, kunne give slip på dét som BFRF havde gjort for dem og derfor besluttede de sig for at skabe Moranien-projektet, ganske uviden om at det ville starte deres livs eventyr sammen - og en ny serie så da også dagens lys!: Supernatural Sidst opdateret: Den 24. Oct. 2025 klokken. 18:38
|